Sist oppdatert 28.11.2024
SAMARBEIDSAVTALE OM LEVERING AV LADETJENESTER
Denne avtalen om levering av ladetjenester («Avtalen») er inngått mellom
Laddel AS, org. nr. 926 935 356 («Laddel» eller «Leverandøren») og
eier av ladeanlegget («Kunden»)
1 BAKGRUNN OG FORMÅL
Laddel tilbyr drifts-, betalings-, og faktureringsløsninger mv. for tredjeparters ladestasjoner («Anlegg») og tilrettelegger for effektiv lading for brukere («Bruker» eller «Brukerne») som ønsker å lade sine elektriske kjøretøy ved Anleggene.
Avtalen omhandler Leverandørens leveranse til Kunden, bestående av kommisjonssalg av strøm gjennom Anleggene (punkt 2), leveranse av tjenester knyttet til drift mv. av Anleggene (punkt 3 – 5), og avtale om utstedelse av salgsdokumentasjon på vegne av Kunden (punkt 6).
2 KOMMISJONSSALG AV STRØM
Den strøm («Strømmen») som benyttes av Brukerne ved lading i Anlegget skal omsettes gjennom kommisjonssalg der Laddel er kommisjonær og Kunden er kommittent («Kommisjonssalget»). Alt strømsalg på Anlegget skal anses omfattet av Kommisjonssalget.
Laddel selger Strømmen i eget navn, men for Kundens regning.
Kunden har eiendomsrett til Strømmen inntil den er solgt, og har deretter eiendomsrett til salgsvederlaget. Med mindre annet er bestemt i Avtalen eller følger av ufravikelig bestemmelse i kommisjonsloven, bærer partene sine egne omkostninger knyttet til Kommisjonssalget.
Dersom Kunden har fastsatt faste priser for Strømmen, skal Laddel uten hensyn til kommisjonslovens § 8 annet ledd ikke fravike disse uten skriftlig forhåndstillatelse fra Kunden.
Laddel kan ikke overdra sine rettigheter eller forpliktelser etter Avtalen uten samtykke fra Kunden. Kunden kan ikke nekte samtykke uten at det foreligger saklig grunn. Dersom Kunden ikke har besvart Laddels skriftlige henvendelse etter fire uker skal det forstås som at samtykke er gitt.
3 LADDELS TJENESTER KNYTTET TIL LADEANLEGGET
Partene er enige om at følgende tjenester («Tjenestene») skal leveres til Kunden i forbindelse med Anlegget.
Laddel skal:
- Ha betalingsløsning for ladestasjonene
- Opprettholde funksjonalitet for Laddel-applikasjonen på både engelsk og norsk
- Driftsovervåke anlegget
- Kontrollere og utbedre eventuelle feilmeldinger på Laddel-applikasjonen så fort det lar seg gjøre
- Yte 365 dager i året kostnadsfri support til eier og Brukerne på både engelsk og norsk iht. Laddels gjeldende åpningstider.
- Drifte og administrere Anlegget. Laddel skal varsle Kunden om eventuelle feilmeldinger eller mangler på Anlegget som faller utenfor Tjenestene. Laddel er ikke ansvarlig for å utbedre slike feil og mangler, men kan på bakgrunn av skriftlig forespørsel fra Kunden iverksette feilretting for Kundens regning. Laddel har ikke noe ansvar for tapt Kommisjonssalg som følge av feil ved Anlegget.
- Oppdatere Anlegget med den nyeste programvaren fra laderprodusenten og Laddel
- Varsle i god tid om det er planlagt vedlikehold av Laddel-applikasjonen
4 KUNDENS ANSVAR VEDRØRENDE ANLEGGET
Kunden skal legge til rette for at Laddel kan utføre sine rettigheter og plikter etter Avtalen.
Kunden er ansvarlig for å tilrettelegge for at Anlegget og Tjenestene er tilgjengelig til dem som ønsker å benytte seg av Anlegget. Dette innebærer, men er ikke begrenset til at Anlegget ikke skal byttes ut, omplasseres, fjernes eller kapasiteten reduseres så lenge Avtalen løper, med mindre partene er enige om dette.
Kunden kan til enhver tid utvide antall ladepunkter i Anlegget.
Tjenesten krever at Anlegget har internettforbindelse. Hvis ladeanlegget er installert i områder uten mobildekning, må laderne kobles til Wi-Fi for at Tjenestene skal fungere. Laddel er ikke ansvarlig for kostnader relatert til anskaffelse av mobildekning eller Wi-Fi.
Det er Kundens ansvar å sørge for at Anlegget kobles til og forblir tilkoblet internett etter perioder med manglende internettforbindelse. Manglende internettforbindelse kan resultere i ubehandlede betalinger. Ubehandlede betalinger eller informasjon som ikke blir overført riktig eller fullstendig av slike grunner er Kundens ansvar.
5 TILGJENGELIGHET
Laddel vil alltid strebe etter å levere en stabile og pålitelige Tjenester. Det vil forekomme planlagte pauser for teknisk vedlikehold. Det kan også oppstå uforutsette avbrudd på grunn av hendelser utenfor Laddel sin kontroll. For å minimere ulemper vil Laddel varsle både Kunden og Brukere i god tid før planlagt nedetid, og så raskt som mulig ved uforutsett nedetid.
6 VEDERLAG OG BETALINGSBETINGELSER
6.1 Vederlag fra Kunden
Som vederlag legger Laddel 15% på ladeprisen Brukeren betaler iht. punktene 6.2 og 6.3.
Avtalen reguleres etter konsumprisindeksen.
Laddel har ikke krav på særskilt dekning av utgifter til porto, telefon, lagerhold, forsikring, transport, administrasjon osv. med mindre annet blir avtalt skriftlig.
Laddel har risikoen for betaling av utestående kundefordringer. Laddel har ikke krav på særskilt vederlag for kredittrisikoen.
Kunden betaler utover det ovennevnte ikke noe for Laddels leveranse av Tjenesten.
6.2 Brukernes betaling (Kommisjonssalget)
Prisen for lading settes av Kunden og kan til enhver tid endres ved å kontakte Laddel eller benytte Laddel sin webportal. Laddel mottar gjennom den leverte betalingsløsningen betalingen for Brukerens lading direkte etter ladeøkten (Kommisjonssalget).
Samlet pris for lading er bygget opp av spotpris/fastpris + nettleie/avgifter + påslag + Laddels vederlag. Kommisjonssalget tillegges merverdiavgift med den til enhver tid gjeldende sats. Spotprisen blir satt til strømsonen hvor ladeanlegget er geografisk lokalisert.
Laddel behandler ikke transaksjoner under NOK 3.
6.3 Prisnøyaktighet
Laddel henter data som rapporteres fra Anlegget.
En stabil internettforbindelse er nødvendig for at Anlegget kontinuerlig kan rapportere energimålinger under bruk. Når forbindelsen er dårlig eller brutt kan det resultere i færre eller ingen energimålinger under en ladeøkt. Dette betyr at nøyaktigheten av betalingen avhenger av at Anlegget har en stabil internettforbindelse. Laddel er ikke ansvarlig for eventuelle avvik og/eller tap som følge av manglende internettforbindelse, eller som følge av andre feil i rapporteringen fra Anlegget.
6.4 Tidspunkt for overføring av midler
Inntektene ved Kommisjonssalget, fratrukket Laddels kommisjon iht. punkt 6.1, overføres månedlig fra Laddel til Kunden, mellom den 1. og 10. hver måned. Dersom omsetningen på Anlegget en periode er under NOK 500 vil utestående beløp bli med på neste utbetaling.
Rapportering av Kommisjonssalget skjer månedlig ved at Laddel samtidig med utbetalingen til Kunden sender Kunden kopi av salgsdokumentasjonen sammen med en oppstilling over samlet Kommisjonssalg foregående måned. Oppstillingen danner grunnlag for beregningen av Laddels kommisjon.
Partene er enige om at Laddel skal utstede faktura på vegne av Kunden, jf. bokføringsforskriftens § 5-2-1 tredje ledd bokstav e.
7 AVTALENS VARIGHET OG AVSLUTNINGSPERIODE
7.1 Varighet
Avtalen trer i kraft ved undertegnelse av Avtalen. Avtalen er tidsubegrenset, med en gjensidig oppsigelsesfrist på tre måneder. Oppsigelstiden løper fra den 1. i måneden etter at oppsigelsen er meddelt den andre part. Oppsigelsen skal være skriftlig.
Perioden fra varsling om oppsigelse til avsluttet kundeforhold kalles “Avslutningsperioden”.
7.2 Avslutningsperioden
Avslutningsperioden varer frem til utløpet av oppsigelsestiden. Avtalen skal bli fullverdig oppfulgt i avslutningsperioden av partene, uansett årsak.
Perioden gjør det mulig for partene å bistå hverandre med nødvendig hjelp og informasjon relatert til avslutning, samt å muliggjøre dialog mellom partene for å løse årsaken til endt avtaleforhold.
8 Taushetsplikt
Informasjon om den annen part eller den annen parts virksomhet som partene blir kjent med i tilknytning til Avtalen, skal ikke gjøres tilgjengelig for utenforstående uten samtykke fra den annen part. Partene skal ta nødvendige forholdsregler for å sikre at uvedkommende ikke får innsyn i taushetsbelagt informasjon.
Taushetsplikten er ikke til hinder for at opplysninger knyttet til en part brukes når de er allment kjent eller er tilgjengelig andre steder uten at dette skyldes urettmessig opptreden av den annen part eller tredjemann. Taushetsplikten gjelder ikke når opplysningsplikt følger av lov eller beslutning av domstol.
Taushetsplikten gjelder også etter at Avtalen er opphørt.
9 Mislighold og oppsigelse
Hver av partene kan si opp Avtalen med umiddelbar virkning ved vesentlig mislighold fra den annen part. Som vesentlig mislighold regnes bl.a. ikke kortvarig eller gjentatte betalingsmislighold.
Mislighold som ikke i seg selv er vesentlig, regnes også som vesentlig mislighold dersom den misligholdende part ikke har rettet forholdet innen 14 kalenderdager etter at den annen part har sendt skriftlig varsel om å rette forholdet.
Den annen part kan kreve at den misligholdende part erstatter det tap han påføres som følge av misligholdet.
Laddel er ikke ansvarlig for skader eller tap på ladeanlegget som følger av handlinger foretatt av tredjeparter, for eksempel hærverk.
Partene har også rett til å avslutte Avtalen med rimelig varsel dersom virksomheten til en av partene opphører eller krav fra offentlige myndigheter medfører at leveransen av Kommisjonssalget eller Tjenestene blir vesentlig vanskeliggjort.
10 Endringer av Avtalen
Endringer av Avtalen skal skje skriftlig og skal undertegnes av bemyndiget representant for partene.
Når det kreves skriftlig meddelelse etter en bestemmelse i Avtalen, regnes meddelelse pr. e-post som skriftlig meddelelse dersom parten sender e-posten til den seneste e-postadresse som den annen part har brukt i kommunikasjonen mellom partene eller i tilfelle til en ny e-postadresse som den annen part har oppgitt. Meddelelse sendt pr. e-post i overensstemmelse med dette punkt, regnes som sendt på forsvarlig måte.
11 Markedsføring
Laddel sender vederlagsfritt markeringen som skal på ladeboksene. Kunden forplikter seg til å markere samtlige ladebokser med oversendte markering, og skal så snart som mulig melde fra til Laddel dersom markering er blitt fjernet eller av andre årsaker mangler.
12 Personvern
Ingen personvernopplysninger blir brukt til annet enn formålet i Avtalen. Opplysningene blir ikke delt med tredjepart, med mindre det foreligger et lovlig grunnlag eller pålegg for en slik utlevering, eller er nødvendig for å oppfylle Avtalen. Eksempler hvor det er nødvendig kan være er at elektriker skal kunne kontakte Kunde.
Personvernopplysninger vil bli slettet etter etterspørsel, eller ved avslutning av Avtalen, med mindre offentlige krav hindrer dette.
Leverandør har også tilgang til ladeboksprodusenten sin webportalen til Anlegget og informasjonen som er lagret her. Denne brukes kun for å oppfylle Avtalen. Det kan være for eksempel når ladekabelen til Bruker sitter fast i ladeboksen så kan den løses manuelt via webportalen.
Informasjon om hvordan Laddel behandler personopplysninger finnes på: https://www.laddel.no/vilkaar/
13 Tvister
Avtalen reguleres av norsk rett. Tvister skal søkes løst i minnelighet dersom det oppstår konflikt mellom Leverandør og Kunden. Dersom enighet ikke oppnås skal saken avgjøres av de ordinære domstoler med Agder tingrett som verneting i første instans.