Vilkår
For the English version, please scroll past the Norwegian version.
Følgende Vilkår gjelder forholdet mellom Laddel og kunden (“Kunden“) som
bruker Laddel sin(e) tjeneste(r) (“Tjenesten”).
Vilkårene er gjeldende fra tidspunktet Kunden aksepterer disse Vilkårene. Vilkårene godkjennes ved å opprette en
brukerkonto eller ved å samtykke til Vilkårene gjennom bruk av Laddel sin(e) tjeneste(r).
Laddel drives av Laddel AS (org.nr. 926 935 356) med registrert adresse Andøyfaret 31, 4623 Kristiansand.
Sist oppdatert: 12.11.2024
Betaling for tjenesten
-
Laddel har til enhver tid rett til å belaste kundens betalingskort for tjenester som kjøpes i systemet for
de gjeldende prisene
-
Ved betaling av tjenester vil kortinformasjon behandles av betalings-operatøren ‘Nets’ som er en sikker
elektronisk betalingsleverandør
-
Dersom betalingen skulle feile har Laddel rett til å automatisk belaste ditt registrerte betalingskort for
alle utestående beløp du er ansvarlig for
-
Dersom betalingen skulle feile kan ikke kunden lade før betalingen er gjennomført
-
Alle økonomiske krav mot deg som ikke kan trekkes fra ditt registrerte betalingskort eller betales innen 7
dager vil resultere i tilsendt gebyrfri faktura med 14 dagers betalingsbetingelse som Kunden plikter seg til
å betale
-
Ved for sen betaling av tilsendt faktura forbeholder Laddel seg retten til å belaste renter på for sene
betalinger, og hvis relevant, et innkrevingsgebyr på ny tilsendt faktura med 14 dagers betalingsbetingelse
iht. Lov om forsinkelsesrenter (LOV-1976-12-17-100)
-
Laddel har rett til å umiddelbart stenge Kundes konto dersom Kunden ikke betaler tilsendt faktura i tide
-
Prisen for lading, samt gebyrer vil angis på den enkelte ladestasjon i mobilappen eller i drop-in løsningen
-
Betalinger gjort i annen valuta enn Norske Kroner (NOK) vil resultere i et konverterings-gebyr
-
Ved bruk av drop-in løsningen (pt. kalt Laddel GO) reserverer Laddel et beløp oppgitt i applikasjonen.
-
I tilfeller hvor Tjenesten skulle mislykkes benyttes reserve priser og reserve strømforbruk
-
Laddel har rett til å til enhver tid endre reserve satsene
-
Hvis spotprisen på strøm er negativ settes den til 0 NOKF
Kundens forpliktelser
- Det er kundens ansvar at ladingen er startet og fullføres på korrekt måte
- Det er kunden ansvar å sørge for at kjøretøyet har de korrekte betingelsene for å lade på ladestasjonen
- Det er kundens ansvar å forsikre seg om at det registrerte betalingskortet er gyldig og har dekning
- Ladingen må alltid følge de parkering regulering og anvisinger som er gjeldende på stedet
- Det er Kundens ansvar å betale alle utestående betalingskrav for bruk av tjenesten og kjøp av
tilleggstjenester og produkter
- Det er Kundens ansvar å flytte bilen fra offentlige ladeplasser innen rimelighetens grenser for å ikke
hindre andre i å lade, hvis ikke annet er avtalt med anleggseier.
- Det er Kunden ansvar å være innforstått med prisene
Flåtestyring
-
Kunder som bruker Laddel til lading av firmabil ihht. Avtale din bedrift har med Laddel gjelder blant annet:
- Det er Kundens ansvar å sørge for at kontonummer for refusjon er korrekt til enhver tid
- Dersom det blir utbetalt feil i refusjon plikter Kunden å gi beskjed til Laddel og foreta nødvendige
aksjoner Laddel ber om for å korrigere dette
- Refusjon utbetales mellom 1. og 10. hver måned
- Kunden er ansvarlig for å tilrettelegge for at laderen og tjenesten er tilgjengelig for Laddel
- Tjenesten krever at laderen har internettforbindelse. Laddel er ikke ansvarlig forkostnader relatert
til anskaffelse av mobildekning eller Wi-Fi.
- Manglende internettforbindelse kan resultere i at uriktig informasjon fremkommer i
Laddel-applikasjonen. Informasjon som ikke blir overført riktig eller fullstendig av slike grunner
er Kundens ansvar.
- Det er Kundens ansvar at veiledninger er korrekt fulgt, tilganger er korrekt satt opp og at det
lades på korrekt måte slik at ladeøktene blir registrert.
Kansellering av tjenesten
- Kunden har til enhver tid rett til å si opp avtalen gjennom å slette brukeren direkte i mobilappen
- Laddel kan til enhver tid si opp Kunden med skriftlig varsel dersom Laddel slutter å tilby sin tjeneste,
endrer tjenesten vesentlig eller av andre årsaker ikke opprettholder den
- Ved mislighold fra Kunden kan Laddel utestenge brukeren umiddelbart uten forvarsel, samt begrense muligheten
til å opprette ny bruker.
- Ved eventuelle mislighold, utstenging eller avslutting av avtalen opphører ikke partenes uoppgjorte
forpliktelser
Varslinger og hendvendelser
-
Laddel kan sende e-post til Kunden for å oppfylle forpliktelser iht. Vilkårene. Slike varslinger kan for
eksempel være:
- Lenker for opprettelse av brukerkonto
- Tilbakestilling av passord
- Varsling om planlagt vedlikehold
- Varsling om utestående betalingskrav
- Endringer av Vilkår eller Personvernserklæring
Oppdateringer
- Laddel forbeholder seg til å kunne til enhver tid erstatte eller endre disse vilkårene
- Noen endringer vil kunne bli gjort uten at Kunden blir informert.
- Endringer som påvirker Kunden sin bruk av Laddel vil bli informert om i god tid før endringene trer i kraft.
- Ved fortsettelse av bruk av tjenesten samtykker Kunde til oppdateringene
Ansvarsfraskrivelse
Laddel er ikke ansvarlig dersom:
- Telefonen blir stjålet eller misbrukt av en annen person
- Tjenesten ikke fungerer på grunn av nettverksfeil eller at mobiloperatøren gjør at tjenesten ikke er
brukbar.
Tvister
Avtalen reguleres av norsk rett. Tvister skal søkes løst i minnelighet dersom det oppstår konflikt mellom Laddel
og Kunden. Dersom enighet ikke oppnås skal saken bli tatt til Agder Tingrett.
Personvernerklæring
1 Personopplysninger som samles inn og behandles
Personopplysningene som blir samlet inn blir brukt til formålet som er beskrevet i denne personvernerklæringen.
Laddel behandler blant annet følgende personopplysninger:
- Fornavn på kontoeier
- Etternavn på kontoeier
- E-postadresse
- Adresse
- Ladehistorikk (Eksempelvis hvor, når og forbruk)
- Transaksjonshistorikk
- Informasjon om ladepunktet
- Utsendelse-land på betalingskort
- 4 siste sifre i betalingskort
- IP-adresse
- Språk mobilen er satt på (for å kommunisere bedre)
- Kontonummer for refusjon
- Registreringsnummer på bil hvis relevant
I Laddel dashboard har anleggseier og medlemmer tilgang på:
-
Ladehistorikk på ladere
-
Kvittering på ladeøkter på anlegget
Laddel benytter i tillegg underdatabehandlere. En oppdatert liste over gjeldende underdatabehandlere kan finnes
på: https://www.laddel.no/underdatabehandlere.
1.1 Supporthendvendelser
Når du tar kontakt med vår support kan vi lagre opplysninger som:
1.2 Kundehenvendelser
Når du kontakter Laddel på e-post eller gjennom våre nettsider kan vi samle inn blant annet:
-
Navn
-
E-postadresse
-
Adresse på lokasjon du oppgir
1.3 Kjøp av tilleggstjenester
Når du kjøper et tilleggs produkt eller en tjeneste fra Laddel, som for eksempel et skilt eller RFID-brikke,
registrerer vi om relevant følgende opplysninger:
-
Navn
-
Faktureringsadresse
-
E-postadresse
-
Kjøpshistorikk
-
Produkttype og serienummer
Når du kjøper et produkt eller en tjeneste fra Laddel, blir personopplysningene dine behandlet slik at vi kan
behandle ordren, ferdigstille og gjennomføre transaksjonen og sende fakturaer. Kjøpshistorikken lagrer vi for å
kunne bekrefte garantirettighetene dine.
2 Formål med datainnsamling
Laddel innhenter personopplysninger for å kunne drifte sine tjenester samt yte og tilby det beste tilbudet til
våre kunder, leverandører og partnere. Informasjonen blir anvendt blant annet for:
-
å gjøre det mulig å bruke applikasjonen
-
å gi relevant markedsføring
-
å kunne kontakte bruker ved eventuelle feil eller mistanke om feil
-
kommunikasjon med brukere
-
å yte kundesupport
-
videre utvikling av produkter og tjenester
Hvordan informasjon innhentes
Laddel samler inn personopplysninger gjennom forskjellige kilder.
Ved bruk av app benytter vi Google Maps API, les mer: https://policies.google.com/privacy.
Informasjonen innhentes blant annet gjennom:
-
Registrering og bruk av applikasjon
-
Bruk av vår nettside og skjemaer
-
Innsendelse av kontaktskjemaer, e-poster o.l.
4 Hvordan lagres og slettes informasjon
Informasjonen lagres så lenge det er behov ut fra formålet med oppbevaringen. Denne informasjonen blir lagret,
behandlet og slettet i henhold til gjeldende lover. Informasjonen slettes ved å kontakte oss på e-post eller ved
å slette din registrerte Laddel bruker.
5 Utlevering av informasjon til tredjepart
Vi deler nødvendig informasjon med partnere til den grad det er nødvendig for å gjennomføre/utøve vårt
tjenestetilbud og medhørende tjenester som blir tilbudt. Utover dette, selger eller deler ikke Laddel
personopplysninger til utenforstående tredjeparter, med mindre det er påkrevd av norsk lov.
6 Rettigheter
Du har enhver tid rett til å kreve innsyn i opplysningene vi behandler om deg, og hvordan disse blir behandlet.
Du kan også kreve endring og sletting av disse opplysningene.
Kontaktinformasjon
kontakt@laddel.no
Laddel AS, Andøyfaret 31, 4623 Kristiansand
Terms and Conditions
The following Terms and Conditions apply to the relationship between Laddel and the customer (“Customer”) who
uses Laddel's service(s) (“Service").
The Terms are valid from the moment the Customer accepts these Terms. The Terms are approved by creating a user
account or by consenting to the Terms through the use of Laddel's service(s).
Laddel is operated by Laddel AS (org.no. 926 935 356) with a registered address at Andøyfaret 31, 4623
Kristiansand.
Last updated: 12.11.2024
Payment for the service
- Laddel is at any time entitled to charge the customer's payment card for services purchased in the system
for the current prices
- When paying for services, card information will be processed by the payment operator Nets, which is a secure
electronic payment provider
- If the payment fails, Laddel has the right to automatically charge your registered payment card for all
outstanding amounts you are responsible for
- If the payment fails, the customer will not be able to charge until the payment is completed
- All financial claims against you that cannot be deducted from your registered payment card or are paid
within 7 days will result in a fee-free invoice sent with a 14-day payment term that the Customer is obliged
to pay
- In case of late payment of the sent invoice, Laddel reserves the right to charge interest on late payments,
and if applicable, a collection fee on a new invoice sent with a 14-day payment term in accordance with
Norwegian LOV-1976-12-17-100
- Laddel has the right to immediately close the Customer's account if the Customer does not pay the sent
invoice on time
- The price for charging, as well as fees, will be indicated on the individual charging station in the mobile
app or in the drop-in solution
- Payments made in currencies other than Norwegian Kroner (NOK) will result in a conversion fee
- When using the drop-in solution (currently called Laddel GO), Laddel reserves an amount specified in the
application
- In cases where the Service fails, reserve rates and reserve power consumption are used
- Laddel has the right to change reserve rates at any time
- If the spot price of electricity is negative, it is set to 0 NOK.
Customer obligations
- It is the Customer's responsibility to start and complete the charging process correctly
- It is the Customer's responsibility to ensure that the vehicle has the correct conditions to charge at the
charging station
- It is the Customer's responsibility to ensure that the registered payment card is valid and has sufficient
funds
- Charging must always follow the parking regulations and instructions applicable at the location
- It is the Customer's responsibility to pay all outstanding payment claims for the use the service or
purchase of additional services and products
- The Customer is responsible for moving the car from public charging stations within reasonable limits to
avoid obstructing others from charging, unless otherwise agreed upon with the facility owner
- The customer is responsible for being aware of the prices.
Fleet Management
-
Customers using Laddel for company car charging under their company’s agreement with Laddel are subject to
the following terms:
- The Customer is responsible for ensuring that the bank account number for reimbursement is correct
at all times.
- In the event of an incorrect reimbursement, the Customer must notify Laddel and take any necessary
actions as requested by Laddel to correct this.
- Reimbursements are issued between the 1st and 10th of each month.
- The Customer is responsible for ensuring that the charger and service are available for Laddel’s
use.
- The service requires the charger to have an internet connection. Laddel is not responsible for costs
related to obtaining mobile coverage or Wi-Fi.
- Lack of internet connection may result in inaccurate information appearing in the Laddel app. The
Customer is responsible for any information that is not transferred correctly or completely due to
such issues.
- It is the Customer’s responsibility to follow instructions correctly, set up access accurately, and
ensure that charging is conducted properly so that charging sessions are registered.
Cancellation of the service
-
The Customer has the right to terminate the agreement at any time by deleting the user directly in the
mobile app
-
Laddel may terminate the customer with written notice if Laddel ceases to offer its service, changes the
service significantly, or for other reasons fails to maintain it
-
In case of default by the customer, Laddel may immediately exclude the user without notice and limit the
possibility of creating a new user.
-
In case of any default, exclusion or termination of the agreement, the parties' outstanding obligations do
not cease.
Notifications and communications
-
Laddel may send emails to the Customer to fulfill obligations under the Terms. Such notifications may
include:
-
Links for creating an account
-
Password reset
-
Notice of planned maintenance
-
Notice of outstanding payment claims
-
Changes in the Terms or Privacy Statement
Updates
-
Laddel reserves the right to replace or modify these terms and conditions at any time
-
Some changes may be made without informing the Customer
-
Changes that affect the Customer's use of Laddel will be communicated well in advance before they take
effect
-
By continuing to use the service, the Customer agrees to the updates
Disclaimer
-
Laddel is not responsible if:
-
The phone is stolen or misused by another person
-
The service does not work due to network errors or if the mobile operator makes the service unusable
Disputes
The agreement is governed by Norwegian law. Disputes shall be sought to be resolved amicably in case of conflict
between Laddel and the Customer. If agreement cannot be reached, the case shall be brought before Agder District
Court.
Privacy Policy
1 Personal data that is collected and processed
The personal data that is collected is used for the purpose described in this privacy policy.
Laddel processes, among other things, the following personal data:
- First name of account owner
- Last name of account owner
- E-mail adress
- Address
- Charging history (e.g. where, when and consumption)
- Transaction history
- Information about the charging point
- Issuing country of the payment card
- Last 4 digits of the payment card
- IP Adress
- The language the phone is set to (for better communication)
- Bank account number for reimbursement
- Vehicle registration number, if applicable
Laddel additionally uses subprocessors. An updated list of current subprocessors can be found at: https://www.laddel.no/underdatabehandlere.
1.1 Support inqurires
When you contact our support, we may store information such as:
Customer inquries
When you contact Laddel by email or through our website, we may collect, among other things:
-
Name
-
E-mail address
-
Address of location you provide
1.3 Purchase of additional services
When you purchase an additional product or service from Laddel, such as a sign or a RFID-tag, we will register
the following information if relevant:
- Name
- Billing address
- Email address
- Purchase history
- Product type and serial number
When you purchase a product or service from Laddel, your personal information is processed so that we can
process the order, complete and execute the transaction, and send invoices. We store your purchase history to
confirm your warranty rights.
2 Purpose of personal data collection
Laddel collects personal data in order to operate its services and provide the best possible offer to our
customers, suppliers, and partners. The information is used, among other things, for:
- enabling the use of the application
- provide relevant marketing
- being able to contact the user in case of any errors or suspected errors
- communication with users
- providing customer support
- further development of products and services
3 How informaton is collected
Laddel collects personal information through various sources.
When using the app, we use Google Maps API, read more:https://policies.google.com/privacy.
Information is collected through, among other things:
- Registration and use of the application
- Use of our website and forms
- Submission of contact forms, emails, etc.
4 How information is stored and deleted
The information is stored for as long as it is necessary for the purpose of storage. This information is stored,
processed, and deleted in accordance with applicable laws. The information is deleted by contacting us by email
or by deleting your registered Laddel user.
5 Disclosure of information to third parties
We share necessary information with partners to the extent necessary to carry out our service offerings and
related services that are offered.
Beyond this, Laddel does not sell or share personal information with unrelated third parties, unless required by
Norwegian law.
6 Rights
You have the right at any time to request access to the information we process about you and how it is
processed. You can also request changes and deletion of this information.
Contact information
kontakt@laddel.no
Laddel AS, Andøyfaret 31, 4623 Kristiansand